Nauka jazdy

Jak przebiegają zajęcia praktyczne na kursie prawa jazdy?

Kurs na prawo jazdy kat. B obejmuje 30 godzin teorii oraz 30 godzin zajęć praktycznych, które kursant może rozpocząć dopiero po zaliczeniu pierwszego etapu szkolenia. Sprawdź, co jeszcze powinieneś wiedzieć na temat praktycznej nauki jazdy.

Zajęcia teoretyczne przypominają wykłady. Kursanci siedzą w sali, słuchając wskazówek prowadzącego. W ich trakcie otrzymują także materiały, pozwalające jak najlepiej przygotować się do testów na prawo jazdy. Kurs zwykle kończy się egzaminem wewnętrznym. Jednak z pewnością to nie teoria budzi wśród przyszłych kierowców najwięcej emocji. Każdy z słuchaczy z niecierpliwością czeka na moment, kiedy sam poprowadzi auto.

30 h zajęć praktycznej nauki jazdy to czas, w którym przyszły kierowca uczy się obsługi i prowadzenia samochodu. Są to zajęcia indywidualne prowadzone z instruktorem. Zwykle pierwsze z nich odbywają się na placu manewrowym, gdzie kursant rozpoczyna naukę prowadzenia auta. Dopiero później, po przyswojeniu podstawowych umiejętności, może wyjechać poza plac. Dalsza nauka z instruktorem polega na przyswojeniu przez kursanta umiejętności prowadzenia auta w mieście oraz poza obszarem zabudowanym. Jeśli nauka odbywa się w małym ośrodku, w którym nie ma możliwości zdawania egzaminu, kursant wraz z instruktorem w ramach zajęć często jeżdżą do miasta, w którym znajduje się WORD, aby tam przećwiczyć umiejętności zdającego.

Po zaliczaniu 30 h praktyki kursant gotowy jest do podejścia do egzaminu. Zdarza się jednak, że w celu nabycia większej wprawy decyduje się wziąć dodatkowe lekcje jazdy. Niektórzy nauczyciele polecają, aby po zakończeniu nauki jazdy spędzić jeszcze kilka godzin „za kółkiem” z innym instruktorem. Jazda z kimś innym niż osoba prowadząca dotychczasowe zajęcia może pomóc w opanowaniu stresu i zdaniu egzaminu. Dzięki niej kursant będzie mógł także posłuchać kolejnych rad dotyczących swojego stylu jazdy.

Testy psychologiczne

Na czym polegają badania psychologiczne na prawo jazdy?

Badaniom psychologicznym muszą poddać zawodowi kierowcy, m.in. kierowcy autobusów, TIR-ów, taksówkarze, a także instruktorzy jazdy. Czasami kieruje się na nie także osoby, które utraciły prawo jazdy kat. B. Na czym polegają badania psychologiczne? Gdzie można poddać się testom?

 Psychotesty dla zawodowych kierowców mają przede wszystkim na celu zapewnienie jak największego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przeprowadzane są w gabinetach psychologów, posiadających uprawniania z zakresu psychologii transportu. Ich koszt to 150 zł. W wielu firmach pokrywa go pracodawca. Do ukończenia 30 roku życia kierowca jest zobowiązany poddawać się testom co pięć lat. Po przekroczeniu tego wieku powinien badać się co 30 miesięcy.

Jak przebiegają badania psychologiczne? Składają się one z trzech etapów. Pierwszy z nich to badania osobowości kierowcy. Mają one formę rozmowy z psychologiem, który pyta badanego o to, jak zachował się w różnych sytuacjach. Druga część psychotestów ma na celu zdiagnozowanie zdolności intelektualnych kierowcy. W trakcie jej trwania badany rozwiązuje test na inteligencję, w którym na przykład ma zadanie dopasowanie figur do odpowiednich zbiorów. Trzeci etap testów przeprowadzany jest za pośrednictwem specjalistycznej aparatury, która pozwala ocenić szybkość czasu reakcji, przerzutność uwagi, widzenie w ciemności, postrzeganie prędkości i odległości oraz reakcję kierowcy na oślepienie. Po zakończeniu testów kierowca odbywa z psychologiem rozmowę, podczas której informowany jest o wynikach badań. Trzeba przy tym zaznaczyć, że nie wszyscy przechodzą psychotesty pomyślnie.

Jeśli boisz się badań psychologicznych, warto, abyś zajrzał do Internetu. W sieci dostępne jest wiele stron, na których zamieszczone zostały symulatory psychotestów. Dzięki nim jeszcze przed wizytą u specjalisty będziesz mógł przekonać się o tym, jakich zadań możesz spodziewać się podczas badań psychologicznych.

Prawo jazdy kategoria A

Jak zdać egzamin na prawo jazdy kategorii A ?

Egzamin na prawo jazdy kat. A budzi postrach wśród przyszłych kierowców jednośladów. Zdaniem wielu, jego najbardziej wymagającym etapem jest jazda na placu manewrowym. Dowiedz się jak wygląda egzamin i poznaj sposoby na zwiększenie swoich szans na zakończenie go z pozytywnym wynikiem.

 Egzaminy na kat. A, A1, A2 i AM składają się z dwóch części – teoretycznej i praktycznej. Pierwsza z nich to 25-minutowy test na prawo jazdy, który obejmuje 32 pytania wylosowane z bazy 1200 zagadnień. Pierwsze 20 to tzw. pytania podstawowe, które obejmują krótkie filmy, po obejrzeniu których kandydat w ciągu 10 sekund musi udzielić odpowiedzi „Tak” lub „Nie”. Następne 12 pytań jest związane z wybraną kategorią A – tutaj należy wybrać jedną z trzech odpowiedzi. Aby zdać i zostać dopuszczonym do kolejnej części egzaminu, trzeba uzyskać 68 na 74 możliwe do zdobycia punkty, czyli ponad 90%.

Praktyczna część egzaminu na prawo jazdy kat. A obejmuje zadania, z którymi zdający musi zmierzyć się na placu manewrowym oraz jazdę po mieście. Podobnie jak w przypadku prawa jazdy kat. B, należy zacząć od przygotowania do jazdy i sprawdzenia stanu technicznego pojazdu. Następnie kandydat na kierowcę jednośladu musi ruszyć z miejsca do przodu na wzniesieniu, tak aby pojazd nie cofnął się o więcej niż 0,2 m, a silnik nie zgasł. Potem pozytywnie musi zaliczyć jeszcze slalom i ominięcie przeszkody. Po poprawnym wykonaniu wszystkich zadań na placu pozostaje przed nim już tylko 25-minutowa jazda po mieście.

Jak zdać egzamin na kat. A? Z pewnością warto starannie przećwiczyć wszystkie zadania z pierwszej części egzaminu praktycznego, np. na placu manewrowym, z którego uczeń korzystał na kursie prawa jazdy. Szczególną uwagę należy zwrócić na przygotowanie dowolnego slalomu, którego poprawne wykonanie jest trudne. Wykonując manewr należy pamiętać o tym, aby nie wjechać na linię, nie potrącić żadnego z pachołków i nie podeprzeć się nogami.

Nauka jazdy

7 porad, które pomogą zdać egzamin na prawko

O tym, że w Polsce trudno zdać egzamin na prawo jazdy kat. B nikogo nie trzeba przekonywać. Za pierwszym podejściem zalicza go zaledwie 30% kandydatów. Pozostali zmuszeni są do podejmowania kilku a nawet kilkunastu prób. Jak zdać egzamin za pierwszym razem? Przeczytaj nasze rady i zwiększ swoje szanse na sukces.

  1.  Zdecyduj się na kurs w renomowanym ośrodku nauki jazdy
    Zanim wybierzesz OSK, w którym będziesz uczęszczał na kurs prawa jazdy, koniecznie sprawdź, jaką ma zdawalność. Przecież to właśnie ona najlepiej świadczy o jakości i skuteczności zajęć.
  2. Weź dodatkowe lekcje
    Dodatkowe lekcje z innym instruktorem niż ten, który prowadzi gros zajęć praktycznych, pomagają przezwyciężyć stres na egzaminie na prawo jazdy.
  3. Skrupulatnie opanuj pytania na prawo jazdy
    Test teoretyczny zdaje ponad 80% osób przystępujących do egzaminie. Poświęć kilka godzin więcej na naukę, aby także Tobie ten etap poszedł jak z płatka.
  4. Odpręż się w trakcie egzaminu praktycznego
    Egzamin na prawo jazdy kat. B to duży stres. Wielu kandydatów ma problem z opanowaniem drżenia lewej nogi, przez co łatwo puszczają sprzęgło. Staraj się głęboko oddychać i myśleć pozytywnie!
  5. Ucz się na cudzych błędach
    W trakcie nauki jazdy i oczekiwania na egzamin obserwuj innych kandydatów na kierowców. Dzięki temu będziesz mógł dostrzec rzeczy, które być może warto także wyeliminować z Twojego stylu jazdy.
  6. Pamiętaj o pasach
    Egzamin na prawo jazdy najłatwiej oblać na podstawach. Dlatego przygotowując się do jazdy na placu, koniecznie pamiętaj o zapięciu pasów.
  7. Sprawdź wszystkie światła
    Sprawdzając światła na egzaminie, nie zapomnij o tych odpowiedzialnych za cofanie. Pamiętaj także o tym, aby poprosić egzaminatora o sprawdzenie świateł STOP.
Egzamin na prawo jazdy

Wzrosną opłaty za egzamin na prawko

Kurs prawa jazdy, jazdy doszkalające, dodatkowe lekcje na symulatorze jazdy, jedno lub kilka podejść do egzaminu – koszt uzyskania prawa jazdy kat. B naprawdę może przyprawić o zawrót głowy. W 2016 r. dojdą do tego kolejne wydatki za kursy doszkalające.

 Koszt kursu na prawo jazdy od nowego roku może wzrosnąć nawet o 500 zł. Największym wydatkiem, na który zostaną narażeni początkujący kierowcy, będą zajęcia doszkalające. Młody uczestnik ruchu będzie zmuszony odbyć je pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem od uzyskania prawka. Ich przewidywany koszt to 300 zł. Dodatkowe zajęcia, odbywające się w ramach kolejnego kilkugodzinnego kursu prawa jazdy, będą obejmowały dwie godziny zajęć teoretycznych oraz godzinne zajęcia praktyczne.

Jednak to nie koniec dodatkowych opłat. Z uwagi na rosnące wymagania stawiane na egzaminie na prawo jazdy, wiele szkół nauki jazdy zapowiada konieczność podniesienia obowiązujących stawek. Jednak nie wszyscy są negatywnymi prognostykami. Zapowiadane podwyżki oraz wzrastające od 2016 r. wymagania sprawiają, że w drugiej połowie 2015 r. w ośrodkach szkolenia kierowców zrobiło się bardzo tłoczno. Znacznie wydłużył się także czas oczekiwania na egzamin. Wydaje się, że z nowym rokiem chętnych powinno ubywać. Być może taka sytuacja, mimo wzrostu wymagań, zachęci właścicieli OSK do utrzymania cen na dawnym poziomie.

Ile teraz trzeba zapłacić za prawko? Oczywiście podstawowym wydatkiem jest cena kursu, która różni się w zależności od wybranego OSK. Dochodzi do tego koszt egzaminu. Opłata za niego, obowiązująca z końcem 2015 r. w przypadku prawa jazdy kat. B to 170 zł, w tym 30 zł to egzamin teoretyczny, a 140 zł egzamin praktyczny. Nieco więcej trzeba zapłacić za podejście do części praktycznej i testów na prawo jazdy kat. A – 30 zł za teorię oraz 180 zł za jazdę pod okiem egzaminatora. Po zdaniu egzaminu należy doliczyć do tego jeszcze opłatę za wydanie dokumentów, która wynosi 100 zł.

Prawo jazdy można łatwo stracić

Ograniczenia prędkości, obowiązujące kierowców z tymczasowym prawem jazdy

Uzyskanie prawa jazdy kat. B jeszcze nigdy nie było tak trudne. Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać wraz z początkiem 2016 r., już budzą postrach wśród kursantów, generując kolejki w WORDach. Zmiany będą dotyczyły przede wszystkim wprowadzania dwuletniego okresu próbnego, podczas którego młodemu kierowcy łatwiej będzie stracić prawko.

 Początkujący uczestnicy ruchu będą stale musieli trzymać rękę na pulsie. Uzyskanie trzech mandatów w trakcie dwuletniego okresu próbnego będzie skutkowało natychmiastowym odebraniem prawa jazdy. Natomiast dwa wykroczenia potwierdzone mandatem lub decyzją sądu będą zmuszały kierowcę do odbycia reedukacyjnego kursu prawa jazdy. Na wniosek starosty, nieprzestrzeganie przepisów będzie mogło także skutkować przedłużeniem okresu próbnego.

Jak powinni jeździć młodzi kierowcy? Maksymalna prędkość, która będą mogli uzyskać na obszarze zabudowanym to 50 km/h. Poza miastem nie pojadą o wiele szybciej, bo 80 km/h. Obostrzenia będą również obowiązywały na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie początkujący uczestnik ruchu będzie mógł poruszać się z maksymalną prędkością 100 km/h.

Od stycznia 2016 wraca także zielony listek. Kierowcy w okresie próbnym będą musieli naklejać na przedniej i tylnej szybie specjalną naklejkę, informującą o ich stażu. Będzie to symbol w kształcie koła o średnicy 11 cm z zielonym liściem klonu na białym tle. Jeśli młody kierowca będzie jeździł bez „listka”, czeka go sroga kara w postaci mandatu w wysokości 500 zł.

Oczywiście o wszystkich dodatkowych obostrzeniach przyszli kierowcy będą wyczerpująco informowani na kursach prawa jazdy. Warto wspomnieć także o tym, że zakończenie szkolenia wraz z uzyskaniem zgody na podejście do egzaminu na prawo jazdy, nie będzie ich ostatnia wizytą w ośrodku nauki jazdy. Między czwartym a ósmym miesiącem po zdaniu egzaminu, początkujący kierowcy zostaną zobligowani do odbycia dodatkowych zajęć doszkalających.

Eco driving

Ecojazda na egzaminie. Jak zdać?

Nowe regulacje dotyczące wymogu ecojazdy na egzaminie na prawo jazdy kat. B obowiązują już od stycznia 2015 roku. Mimo to temat nadal budzi wiele kontrowersji i pytań ze strony kursantów. Nowe zadania, z którymi trzeba zmierzyć się podczas praktycznej części egzaminu to hamowanie silnikiem oraz właściwa zmiana biegów.

 Czy dodatkowe wymagania egzaminacyjne rzeczywiście powinny budzić strach? Oczywiście, że nie. W renomowanych ośrodkach szkolenia kierowców kursanci uczeni są zasad ecodrivingu podczas zajęć praktycznych na kursie prawa jazdy. Dzięki temu w przyszłości nie tylko ograniczą wydatki na paliwo, ale także będą jeździć płynniej.

Jak jeździć ekologicznie i zdać? Przede wszystkim, aby sprostać wymaganiom ecojazdy na egzaminie na prawo jazdy ważne jest spoglądanie na wskazania obrotomierza. Zgodnie z obowiązującymi przepisami bieg należy zmieniać na wyższy za każdym razem, kiedy wartość obrotów silnika zamyka się w przedziale pomiędzy 1800 a 2600. Jak egzaminator sprawdzi, czy osoba egzaminowana spełnia ten wymóg? Przede wszystkim sam będzie kontrolował obrotomierz, a także skorzysta z własnego doświadczenia.

Ważne jest także to, aby przed egzaminem na prawy jazdy kursant opanował technikę hamowania silnikiem. Oznacza to, że planując zatrzymanie na czerwonym świetle, kierowca z wyprzedzeniem powinien zdjąć nogę z gazu, pozwalając, aby samochód sam powoli wytracił prędkość. Przy tym konieczne jest płynne zmienianie biegów na niższe, zgodnie ze wskazaniami obrotomierza. Wyrobienie nawyku takiego hamowania pozwala znacznie zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Wpływa także na wolniejsze zużycie klocków i tarcz hamulcowych, a także zapobiega zagotowaniu się płynu hamulcowego. Dodatkowo hamowanie silnikiem ma jeszcze jedną zaletę. Kiedy auto traci prędkość podczas zbliżania się do świateł, a kierowca zmienia bieg na niższy, łatwiej jest mu przyspieszyć i płynnie kontynuować dalszą jazdę po tym, gdy światło nagle zmieni się na zielone.

Prawko

Od 2016 r. po egzaminie otrzymasz tymczasowe prawo jazdy

Wraz z 4 stycznia 2016 wejdą w życie nowe regulacje, które zrewolucjonizują proces uzyskiwania prawa jazdy kat. B. Jednym z nich jest to, że początkujący kierowcy zamiast tradycyjnego, długoterminowego prawka, będą otrzymywali tymczasowe prawo jazdy. Na jak długo będzie wydawany dokument? Co należy zrobić, aby otrzymać licencję na stałe?

Młodzi kierowcy po zdaniu egzaminu na prawo jazdy rozpoczną dwuletni okres próbny, podczas którego będą zmuszeni do odbycia dwóch dodatkowych doszkalających kursów na prawo jazdy. Pierwszy z nich, praktyczny, będzie trzeba przejść pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem od otrzymania tymczasowego prawa jazdy. Będzie on obejmował dwie godziny zajęć organizowanych przez WORD, podczas których przekazane zostaną informacje na temat bezpieczeństwa i psychologii jazdy. Drugim obowiązkiem, którym zostanie objęty młody kierowca, będzie przymusowe, godzinne szkolenie praktyczne, które także trzeba będzie odbyć pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem po egzaminie. Będzie ono obejmowało głównie ćwiczenia z zakresu hamowania w trudnych warunkach. Kursy doszkalające będą dodatkowo płatne, a ich koszt poniosą kierowcy. Planowane stawki to 200 zł w przypadku szkolenia teoretycznego i 100 zł za jazdy doszkalające.

Jednak to jeszcze nie wszystkie niedogodności wynikające z okresu próbnego. Przez cały okres posiadania tymczasowego prawa jazdy początkujący uczestnik ruchu nie będzie mógł podjąć pracy jako kierowca pojazdu określonego w prawie jazdy kat. B. Dodatkowo przez pierwsze 8 miesięcy od uzyskania dokumentu nie będzie zdolny do założenia działalności gospodarczej związanej ściśle z prowadzeniem samochodu.

Okres próbny dla początkujących kierowców zwykle będzie trwał dwa lata. Może on jednak zostać przedłużony na skutek decyzji administracyjnej starosty, wydanej po tym, gdy kierowca dwukrotnie złamie przepisy. Wykroczenia te będą musiały zostać potwierdzone mandatem lub prawomocnym wyrokiem sądu.